- gammal tant med hål i huvudet

torsdag 13 juni 2013

Håhå, jaja...

Rätt ofta så önskar jag att jag i mitt hem bara kunde vara nöjd.
Bara flytta in någonstans, spika upp nån tava och slå mig till ro.
Men näe... Det funkar inte. Jag bara måste renovera! Överallt! Samtidigt!
Å när jag renoverar så räcker det inte med att klistra upp nå nya tapeter eller köpa en burk färg,
näe, när jag renoverar så ska taket målas, listerna kastas, tapetlager ska ångas ner så betongväggarna kommer fram, det ska in nytt golv.
Helst ska det in nya möbler också, nya lampor, blommor, kuddar, tyger, överkast, lådor, hyllor, konsoler, kläder och skor!
För visst är det så? Om man får ett fint renoverat sovrum tex, då behöver man ju även nya fina kläder.
Sätter man in ett nytt skåp i köket, då behver man nya tallrikar.
Lägger man ett nytt golv på balkongen, så är ju en ny balkongsoffa, balkongbord, jordgubbsplantor och ett vindskydd ett måste! För att inte prata om en ny stor grill...
Håhå, jaja.

Vår fina legohylla är ett bra exempel på hur jag fungerar.
Om man är på IKEA, för att egentligen köpa helt andra saker är en legohylla, men får syn på den, hyllan, som skulle göra Tjäderstigen till en fantastisk plats fri från legodelar på varenda golvyta, då måste man ju köpa den!
Men det räcker inte med att bara köpa en legohylla, man behöver ju även en massa legolådor till legohyllan.
Å när man ska fylla dessa lådor med legobitar så kan man ju inte bara hälla i dem, nej, inte när man har en så fin legohylla, då måste man ju sortera allt lego, i miljoner högar.
De måste sorteras i färg, storlek och användningsområde. Å när man ändå håller på att sortera, så måste även varenda legobit diskas med yes, sköljas i durkslag och torkas på handdukar.
Så tiden från köp av legohylla till fin legoförvaring är rätt lång.
Å Tjäderstigen fylls av legohögar på handdukar lite varstans, på köksbänkar, köksbord, hyllor och på golv.
Men efter en vecka eller fem så har man faktist en otroligt fin legoförvaring och ordningen är återställd...
I legohyllan...
Inte i sovrummet, för där har man, i legosorteringspauserna, börjat ånga ner tapet...
Samtidigt som man i källaren har tömt ett rum, som ska målas och göra till en fin studio åt Johan...
Samtidigt som man byter hatthylla i yttertamburen, möblerar om och köper nya möbler på IKEA, som får stå i kartonger, mot hallväggen, mot köksväggen, i sovrummet- där det ångas tapet...
Janå, på rikt, jag är väldigt nöjd med vår fina legohylla, även om det tog mig fler tre veckor att få den färdig.



 

Jo! Legohyllan blev bra! Men se så fult det är i hallen utan lister!
Grejen är att det ska in lägre lister än de som var innan jag la in nytt golv. De kommer inte att täcka allt det fula, så innan dess måste jag hyra ångmaskinen från Wiklunds och fixa fram betongväggarna!
Å måla taket, halldörrar och element...
Å självklart köpa nya lampor!

Men det blir inte just nu, för nu ska jag gå ner till min syster och dricka kaffe.
Å sen SKA Johans källarrum bli färdigt!
Å förrådet...
Å balkongen...
Å...

Håhå, jaja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar