- gammal tant med hål i huvudet

lördag 15 juni 2013

Nu jävlar!

Tar vi tag i källarrummet!
Källarrummet som ska bli till studio åt Johan.
Det var ett tag sen vi började, men det kom saker emellan... Ovanligt...
Här var vi i April...

Rummet var nästan tömt och vitmålat, bara lite joxande kvar tills det skulle börja fyllas!
Men.
Då kom jag på att det skulle funka ypperligt att bära dit alla grejer från mitt förråd och från Johans förråd för att få ordning i förrådet när det ska inhysa mer än dubbelt så mycket som det har gjort.
Fort skulle det gå och tanken var väl rätt god.
Tills förrådet var tömt och jag såg hur fult och opraktiskt det var...
Hyllor som sitter fast på väggen, en lång stång för galgupphängning.
Förr i tiden fungerade det säkert jättebra, men inte nu.
Vi har inte tretusen kappor som ska hänga i förrådet, vi har lådor! I miljontal!
Så... Vi blev tvugna att sprorsla ut dessa fastbyggda förrådssystem.
Såja!
Bort med det gamla och in med det nya!
Men...
När allt det gamla försvann, då såg jag, hur fult förråd vi har...
Orka ha ett fult förråd!
När det lika är tomt kan man ju passa på att fräscha till det lite, typ med lite färg...
Men grejen är att där hyllorna suttit fastborrade i väggen, var det stora fula hål, å när jag började peta lite där med spackelspateln så blev hålen större... Å större... Å större...
Näe! - sa jag då, detta är ett förråd, hur mycket tid ska vi lägga ner på ett förråd egentligen? Vi blandar fix, fyller igen hålen och målar på, jo, så får det bli!
Med det kloka beslutet gick jag och la mig.
Å sov på saken...
Å nästa morgon hittade Johan mig i ett dammfyllt förråd med spackelspateln i högsta hugg...
- Titta så fin väggen är här under allt fix, utropade jag! - Den väggen vill vi ha, visst??!
Jao, jao, ok, sa Johan, gav mig kaffe och sökte reda på en spackelspatel åt sig själv.
Det var mycket vägg som skulle bort, nio kaschar vägg blev det.
Vi dammade ner hela källaren.
Det tog tid.
Johans fina studiorum blev satt på vänt, nu var det förrådet som gällde! Det enda som existerade!
Många resor blev det till IKEA. Lådor, skenor, hyllor, konsoler, vi ska ha ett väldigt fint förråd!


Mycket fin blev den, väggen, när den väl kom fram! Så fin så jag bestä,de att vi måste ju måla golvet också!
Orka ha ett fult golv till denna fina vägg!
Så vi målade, tak, väggar och golv.

 Mycket fint! ^^ Åh, så jag börjar gilla vårt nya förråd!
Sen kom livet emellan... Folk fyllde år, Are fyllde år...
_ Tänk, Johan om vi skulle renovera Ares rum till present åt han?, kom jag på en måndag, när jag satt och funderade...
Jao, jao, ok, sa Johan, så det gjorde vi.
Det tog ett tag.
Förrådet blev satt på vänt.
Men nu är det nära! Nu sitter där skenor, hyllor och jag sorterar och packar lådor!

Jo, det är på väg, Johans studio däremot, där tar man sig knappt in, men om allt går som det ska, så är det snart färdigt!
Om jag slutar hitta en massa böcker som jag vill ha här uppe, så att Johan måste börja hänga upp hyllor i vår hall...
Om jag kan nöja mig med de lådor som finns, så vi slipper ta en heldag på IKEA...
Om jag, om det blir en heldag på IKEA, kan strunta i att göra en avstickare till byggaffären och köpa balkonggolv, för det är ju då det händer, det har jag lärt mig, det är då förrådet sätts på vil igen, till förmån för balkongen.

Jonäe, ner i källaren med mig! Jag ska försöka att låta mina serietidningar ligga nerpackade en stund till, fast jag helst skulle vilja plana väg i vardagsrummet, för en ny serietidninghylla...


1 kommentar:

  1. Jenny, Jenny, Jenny..... jag blir helt matt av att bara läsa om alla dina projekt.... Hur orkar du? Kram och ta det lite lugnare.. <3

    SvaraRadera