- gammal tant med hål i huvudet

lördag 29 mars 2014

Akvariekärlek


oj!
Oj, oj, oj.
Åhh. åh. åhh.
Ojojoj! Åhh! Uhh.
Mmm.  hM.
ÅhH!
Så sa jag. Med sån där inlevelse som hos en riktigt uppspelt mupp. Med grym abstinens efter nå.

Sen sa jag:

Du måste förså, du kan inte förstå, men du måste förstå!
Åhh, jag betalar allt! Själv! Nu!
Åhh!
Titta!
Titta ordentligt!

Jo, ungefär så sa jag tidigare idag, på akvarieaffären, när jag passerade ett akvarium med en axelotl!
En axelotl!
Förstå!
Som jag har lovat mig själv att en gång ha.
Å den var så fin, så fantastiskt fin!
Den log mot mig från bakom stenen där den koksade fram.

Se så enormt fin!
Ett praktexemplar!
Den kommer att få det bra hos oss på Tjäderstigen om allt vill sig väl.
För mannen min förstod.
Tror jag iallafall, för han tog mig till en boda i Karlsborg.
I den bodan fanns det ett akvarium.
Det akvariet tog vi med oss hem.
Det står just nu i vårt badkar och väntar på skrubb.
Det är inte använt på väldigt länge.
Men snart!
Imorgon rengör jag det.
Sen ska jag ringa och prata med en dam som inte fanns tillgänglig på akvarieaffären idag.
Om hon är snäll får jag boka axelotl.
Å då återstår bara att snabbt som fan fixa fram en möbel av något slag som akvariet kan stå på å sen starta upp det.
Så ja, om ca två veckor kan drömmen bli sann!
Min dröm om en grann axelotl.

Vi köpte hem en Sewellia Lineolata idag.
Den är jättegullig och bor med våra triopser.

Åh, så fin!
Å triopserna, de två som är kvar, mår bra och blir bara större och större.
De gräver, lattjar runt, lägger ägg och är väldigt underhållande.


Mygglarver, mums, mums!

Broccoli, också mums!

Tjom, tjom

Tjim, tjim.

Nåja. Nu måste jag sova järnet. Jag har googlat sönder min syn.
Akvariegooglat.
Men det gör inget för livet i ett akvarium- det är ett bra liv.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar