- gammal tant med hål i huvudet

onsdag 19 februari 2014

Nytt liv på Tjäderstigen

Jo.
Idag kl 18.00 kläcktes vår lilla Bertil, Tjäderstigens första lilla Triops.
Eller ja, kanske inte den första, för här fanns några Triopser när jag var barn.
Men den första i nutid!
Lyckan är stor och vi har googlat akvarium, favoritföda, belysning och fortplantning för fullt idag.
För de är här nu, Triopserna, å de är här för att stanna!

Kl 18.00, tisdag: Bertil och 19 andra pyttesmå Triopsägg blir nedsatta i källvatten med behaglig temperatur. Spänningen är enorm.
Kl 19.00, tisdag: Familjen tar en sista titt på de små söta äggen innan det är dags för kvällsläsning med smådvärgarna.
Kl 20.00, tisdag: Jag och Johan stannar till framför Triopsskålen ca 500 gånger innan det är dags för sömn.
Kl 07.00, onsdag: Familjen vaknar och allas första tanke är Triopserna!Det flyter fortfarande omkring ägg på ytan...
Kl 08.00- 14.00, onsdag: Vi googlar tips för lyckliga Triopser. Vi bildgooglar Triopser. Vi ser på Youtubeklipp... på Triopser.
Kl 14.00-17.00, onsdag: Familjen läser läxor, borrar krokar och lagar mat, hela tiden med Triopserna i tankarna och många turer fram till Triopsskålen för att kika.
På de flytande Triopsäggen.
Kl 18.00, onsdag: Vår första Triops kläcks! Vidar ger han namnet Bertil och han kämpar sig ur sitt ägg.
Han är pytteliten. Å fantastiskt söt!
Kl 19.00, onsdag: Bertil får två droppar Triopsbabymat. Jag tror han gillar det för han har redan växt och simmat ett kvartsvarv runt sin skål. Han simmar fram & tillbaks. Han simmar i små snabba triopscirklar. Han är söt.
Se, så fantastiskt han simmar!
Åh. Jag är så stolt!
Jag skulle vilja krympa mig ner till Bertilstorlek och simma ner till han, ge han en jättekram och berätta att han inte kommer att vara ensam i sin glasskål.
Förhoppningsvis.
Å att vi tycker om han. Å att han ska få ett akvarium när han blir lite större. Å räkor att äta. Å blomkål.
Men det kan jag tyvärr inte. Men på något sätt så tror jag att Bertil förstår. Han vet att han kommer att få ett bra liv med oss på Tjäderstigen. Jo. Jag tror faktiskt att han vet. För han är ju så fantastiskt söt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar