- gammal tant med hål i huvudet

lördag 22 februari 2014

På den femte dagen...

fick de frukost och början på en skålstädning.
Man får städa lite pö om pö. Suga upp smuts och gammalt vatten med en pipett och fylla på med rent.
Det tar ett tag.

Å ja, jag vet, jag är tjatig.
Om våra triopser.
Men de är så söta, roliga och intressanta!

I gårkväll när jag matade dom kläcktes våran fjärde triops.
Det var en väldigt snabb och livlig liten krabat och hon fick namnet Beda.
En lillasyster!
Vår första dotter!
Hon är otroligt söt och hon kom snabbt in i gänget.

När jag stod och filmade Beda för att skicka till Johan som var på jobbet så svischade plösligt en ny liten prick förbi!
Det var Olsson.
Så nu är de fem.

Det stod i våran manual att av tjugo ägg var målet att 1-3 skulle kläckas.
Vi har fem.
Vi kanske borde bli triopsuppfödare?!

I alla fall så mår de bra idag. Åtminstone Bertil, Roger, Tore och Beda.
Olsson hittar jag inte.
Jag har letat efter han hela morgonen, men jag hittan han inte.
Men jag tror att han kommer att dyka upp nån gång efter lunch.

I kväll ska vi börja introducera vuxenmat. Till Bertil. Det kan bli lite krångligt att se till att Bertil får vuxenmat och de övriga bebismat, men det kommer säkert att lösa sig.

Om typ tre dagar ska Bertil börja få räkor, blomkål och fisk att äta. Sen får han flytta. Till ett akvarium!
Men vänta nu. Roger är ju bara några timmar yngre, så detta gäller ju även han! Så bra, då får de göra varann sällskap.

Nåja. Nu ska jag dricka kaffe och plocka lite. Sen ska vi på vernissage. Min rara vän målar så fantastiskt fina tavlor som hon idag ställer ut.

Så det. Vi sitter inte bara framför triopsskålen här på Tjäderstigen. Ibland gör vi annat också.
Men bara ibland.
Ibland hälsar vi på hamsterdjuren på nedervåningen.

Ibland far vi med dvärgarna på cafe.

Ibland spikar vi upp tavlor.

Ibland äter vi på cafe medan dvärgarna är på skolan.

Ibland spelas det, eller, rätt ofta. (dvärgarna alltså)

Å ibland hänger vi upp hyllor.

Å idag blir det alltså vernissage. Å middag. Å film. Men där emellan måste vi sköta om triopserna.
Jag känner att jag saknar dom nu. Jag ska genast gå och dricka kaffe med dom.
Hoppas jag hittar Olsson.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar