- gammal tant med hål i huvudet

torsdag 20 februari 2014

Vem är du?

Å vad har du gjort med din bror?
Det är frågan vi ställer oss på Tjäderstigen idag.

I går kl 23.30 kläcktes Roger, Bertils lillebror.
Vi hade en fantastiskt stund ovanför Triopsskålen.
Roger var som en liten, liten prick i jämförelse med Bertil.
Jo. Jätteliten!
Nu såg man verkligen hur stor Bertil hade hunnit bli.
De simmade omkring båda två, kors och tvärs.
Ibland var de jättenära varann, då stelnade Roger till. Kankse blev han rädd?
Jag vet inte.

Are vaknade och kom upp och frågade varför vi pratade så som man gör med bebisar.
- Därför att vi har fått en ny liten bebis!, svarade jag.
Så Are gav han namnet Roger.

På morgonen när vi steg upp berättade jag glatt den underbara nyheten till Vidar.
- Bertil har fått en lillebror! En lillebror som heter Roger.
Men när jag lyfte på taket som de har fått när det är natt, så simmade där bara en.
En.
Inte två.
En.

:(

Det värsta är att vi vet inte vem det är.
Är det Bertil?
Har han ätit upp Roger?
Är det Roger?
Var är då Bertil?

Frågorna är många på Tjäderstigen idag. Ovissheten är stor. Å så är även sorgen.
Å frustrationen över att inte känna igen sina barn! Det känns inte bra.

Storleksmässigt är det svårt att avgöra. Roger kan ju ha hunnit växa. De växer så otroligt fort, de små liven. De hinner nästan fördubba sig i storlek medan man vänder sig bort för att göra kaffe.

Ska vår för tillfället ensamma Triopsbebis få ett nytt namn!
Ska han i så fall heta Robert?

Jag tror att vi väntar och ser.

Om det är vår Bertil som simmar omkring där nere i skålen, så blir han imorgon fyra dygn.
När en triops är fyra dygn så börjar de krypa omkring nere på botten.
Jag tror att det är Bertil. Det tror Johan också.
Han är ju så stor och stark.

Fast.
Inte är det ju snällt att äta upp Roger.
Men det kanske han inte gjorde.
Roger kanske inte hade vad som krävs för ett liv på Tjäderstigen.
Det måste vi ju tyvärr räkna med att alla inte har.

En sak vet jag i alla fall.
Jag måste beställa hem ett mikroskop!
Å kanske även ett periskop? Anpassat för våra små triopser, i fall att de är intresserade av att kika på vad människofolket har för sig.
Utanför skålen.
I ett kök på Tjäderstigen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar