- gammal tant med hål i huvudet

måndag 24 februari 2014

Olsson, ledsyn och en störd gammal tant


-Har ni hört talas om tanten som blev med triopser?
Helt galen blev hon.
I timtal stod hon och betraktade sina bebisar. Petade upp smuts med sin pipett. Tog temperaturen på deras vatten, pratade med dom och räknade dom, om och om igen.

-Jo, vad hände med hon egentligen? 

-Janå, hon fick ju en spänningshuvudvärk från helvete och totalsprängd nacke...
Men likväl fortsätter hon stå där och glo.

Jonäe, det ska bli skönt på ett sätt när de blir lite större, så man slipper anstränga blicken så förbaskat för att se dom ordentligt.
Fast samtidigt kommer jag nog att sakna bebistiden, för de är faktiskt förbannat söta.
Å roliga!
På tisdag ska vi fara och köpa akvarium. Vilket har vi ännu inte bestämt.
Ska vi ha ett fyrkantigt lite snyggare på en hylla i köket? Då får de ju som vara med i familjen rätt mycket.
Eller ska vi ha ett lite större, mer basic, i hallen? Då Kan man sätta sig skönare när man vill umgås, fast då måste vi dra el.
Hmm... Jag tror... att... det får bli ett sånt där fyrkantigt i köket!
Sen renoverar jag hallen och sätter mer ägg på kläckning, så köper vi dit ett litet akvarium. Eller två. Eller... Undra hur många akvarium det ryms på Tjäderstigen egentligen?

Olsson då. Vad hände med Olsson?
Olsson som kläcktes när jag stod och filmade Beda.
Jo, det ska jag berätta. Han försvann.
Ingen såg Olsson.
Jag började till slut att misstänka att jag hade fantiserat fram den där Olsson, ni vet, när man anstränger sina ögon nog länge så börjar tillslut alla små prickar att röra sig.

Så hände det som så att jag stod och sög smuts med min pipett. Jag har en skål som jag sprutar ner allt smutsvatten i, i fall att det skulle hända en olycka.
Vilket det nu gjorde.
När jag pipetterade ut ett uppsugt smutsvatten i smutsskålen så var han där! Olsson!
-Nej men Olsson, se goddag!, sa jag och sög upp han med pipetten igen så han fick komma hem.
Då hade han varit försvunnen i över ett dygn.
Från tiotiden på fredagkväll tills på söndagmorgon.

Knasigt.

Men nu är de samlade i alla fall. Nu har hela familjen sett Olsson.
Liten och söt är han!
Helt klart värt all huvudvärk i hela världen.
Och en sprängd nacke.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar